Waterstof lijkt voor de meeste problemen de oplossing te zijn. Hier is interessant nieuws over wetenschap en technologie.

Technologie Autorijden zonder uitstoot – dat is wat waterstoftechnologie belooft. Daarom wordt de waterstof-brandstofcel door velen geprezen als de motor van de toekomst. Ook de federale overheid doet mee. Zij kent in haar nationale waterstofstrategie waterstof toe “een centrale rol in de verdere ontwikkeling en voltooiing van de energietransitie”. Voor de federale minister van Transport Andreas Scheuer biedt de technologie “toekomstperspectieven voor de Duitse auto-industrie en stelt ze veel banen veilig”.

En inderdaad: op het eerste gezicht lijkt waterstof de oplossing te zijn voor de meeste problemen die het autoverkeer met zich meebrengt. Waterstof is praktisch oneindig beschikbaar. Voor de productie is alleen water en elektriciteit nodig. En als het verbrand wordt, komt er weer water vrij als afvalproduct. De cruciale vraag is echter: waar komt de energie voor de productie van waterstof vandaan? Om een ​​positieve klimaatbalans te bereiken, mag alleen zogenaamde “groene waterstof” worden gebruikt. Bij de productie wordt alleen elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen gebruikt. “In Duitsland zal het niet genoeg zijn”, zegt prof. Dr. Stefan Bratzel, oprichter en directeur van het onafhankelijke onderzoeksinstituut Center of Automotive Management (CAM) aan de University of Applied Sciences in Bergisch Gladbach. “Op dit moment hebben we niet genoeg duurzame elektriciteit.”

Daarom vertrouwt de federale overheid op import uit zonovergoten landen zoals Marokko. Ca. De federale overheid wil in 2030 12 miljoen ton kopen. In 2050 zou het meer dan 40 miljoen ton moeten zijn. De BUND (Federatie voor Milieu en Natuurbehoud Duitsland) staat kritisch tegenover deze strategie. “Duitsland zal voorzienbaar zijn en verantwoordelijk zijn voor een gigantisch waterstofgat”, zegt Antje von Broock, directeur politiek en communicatie bij BUND. “De extra uitbreiding van hernieuwbare elektriciteit moet dringend en drastisch worden versneld om de afhankelijkheid van import te verminderen.” Ondanks alles zijn de meeste experts het erover eens dat waterstof de komende jaren een belangrijke rol zal spelen. Tot die tijd moeten nog andere obstakels worden weggenomen. Stefan Bratzel denkt dat dit pas in de tweede helft van de jaren twintig zal gebeuren.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *